Virtual Reality

Wat is VR?
Virtual Reality (VR) is een technologie waarmee je een andere werkelijkheid kunt ervaren.  Hiervoor gebruik je een speciale VR-bril. Deze VR-bril zorgt ervoor, dat je jezelf in een andere (virtuele) wereld waant.

Waarom zetten we VR in?
De inzet van VR helpt om op een leuke en gerichte manier (zelf) te blijven oefenen. Verschillende onderzoeken geven aan dat VR een positief effect heeft op acute en chronische pijnklachten.
Gebruik van digitale informatievoorziening is niet meer weg te denken in onze maatschappij. Ook in de zorg wordt gekeken hoe dit ingezet kan worden, dit noemen we E-health. Wij denken dat dit een waardevolle toevoeging kan zijn op de reguliere behandelingen en voeren op dit moment een pilot uit in samenwerking met ZonMw (subsidieverstrekker) en FysOptima ( begeleiding) voor de implementatie van Corpus VR.

Wie kan gebruik maken van VR?
De inzet van VR is beschikbaar voor patiënten, die behandeld worden voor (chronische) pijnklachten. Er zijn verschillende oefenprogramma’s beschikbaar voor verschillende pijnklachten. Denk hierbij aan programma’s voor nek- en schouderpijn. Maar ook voor complexe chronische klachten.

FysioNU heeft de volgende VR mogelijkheden:
Binnen onze praktijk bieden we de programma’s van Reducept en CorpusVR.
Tijdens het eerste consult zullen we bepalen of reducept of Corpus VR onderdeel kan uitmaken van uw behandelplan en of dit zal voldoen aan uw behoeften.

REDUCEPT; een behandelmethode voor chronische pijnklachten

Wat is Reducept?
Reducept biedt op een leuke en unieke manier inzicht in hoe ons pijnsysteem werkt. Daarnaast wordt door middel van de speciaal ontworpen game het pijnsysteem beïnvloed waardoor de pijnklachten gaandeweg zullen afnemen. De Reducept-methode is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek om pijnpatiënten te helpen hun pijn te begrijpen en te overwinnen.
Er is veel bewijs dat digitale training pijn vermindert. Samen met vooraanstaande instituten heeft Reducept wetenschappelijk onderzocht dat de Reducept methode een significant effect heeft op het verlagen van pijnniveaus. Onze praktische ervaring op dit moment is dat dat ook daadwerkelijk zo is.

Welke klachten kunnen behandeld worden met Reducept?

• Chronische of langdurige pijn (het lichaamsdeel in niet relevant
  • SOLK klachten

Hoe werkt het?
U krijgt een (mobiele) VR headset op en komt in een VR game terecht. Onze therapeut zal u in de eerste sessie precies uitleggen hoe alles werkt zodat u ook thuis aan de slag kunt. In principe wordt Reducept meermaals dagelijks gespeeld. Het traject duurt 3 maanden en in die periode zult u samen met uw therapeut werken aan het verminderen van uw pijnklachten. In deze periode zullen er een aantal afspraken zijn om de voortgang van het traject te monitoren. Naast het spelen van de VR game is er ook aandacht voor de relevante zaken die met uw klachten te maken hebben.

CORPUS VR; voor hoofd, nek en schouderklachten

Wat is Corpus VR?

De Corpus VR methode wordt gebruikt voor fysieke revalidatie, pijnverlichting en ontspanning bij hoofd-nek- en schouderklachten. Wij gebruiken hiervoor Corpus VR als aanvulling op de normale behandeling.
Corpus VR biedt op een leuke en unieke manier oefeningen via een virtuele omgeving, die aangepast zijn op bestaande oefeningen en op uw mogelijkheden. Een combinatie van plezier, spelvormen en therapie. Ons doel met Corpus VR is om u, zowel lichamelijk als mentaal op een leuke manier, weer in beweging te krijgen. Middels een VR-bril kunt u op een leuke en vernieuwende manier aan de slag met uw klachten.
 We begeleiden u in een virtuele omgeving en volgen dit via een tablet. Met Corpus VR zorgen wij ervoor dat de focus ergens anders neergelegd wordt, zodat uw aandacht niet meer op de klacht zit. Dit leidt tot pijndemping en het verminderen van bewegingsangst.

Welke klachten kunnen behandeld worden met  Corpus VR?
  • Trauma gerelateerde klachten (whiplash)
  • Bewegingsangst
  • Aspecifieke (chronische) nekklachten
  • Artrose
  • CANS klachten

Hoe werkt het?
U krijgt een (mobiele) VR headset op en komt in een VR game terecht. Via een tablet kan uw therapeut meekijken, uw oefeningen selecteren en instellen. Door de games wordt u aangezet tot bewegen. Corpus VR vraagt tussentijds naar uw pijnscores zodat we dit kunnen monitoren. Dit biedt eveneens de mogelijkheid om op deze manier uw voortgang bij te houden.